Iti vorbesc, insa ma auzi? - Ascultare activa
  • Most people do not listen with the intent to understand; they listen with the intent to reply.–Stephen R. Covey

Ascultarea este una dintre cele mai importante abilitati pe care este obligatoriu sa o avem, pentru a putea intelege ceea ce spune celalalt. Cat de bine ascultam are un impact major asupra activitatilor de la locul nostru de munca si asupra calitatii relationarii nostre cu ceilalti.

De ce este necesar sa ascultam?:

  • Pentru a obtine informatii
  • Pentru a intelege
  • Pentru a ne bucura
  • Pentru a invata

De fapt cei mai multi dintre noi, si cercetatorii au confirmat in urma studiilor facute legate de ascultarea activa, ca noi retinem intre 25-50% din ceea ce auzim. Asta insemna ca atunci cand vorbim cu seful, colegii, clientii, sot/sotie, prieteni, pentru 10 minute, ei acorda atentie conversatiei mai putin de jumatate din timpul alocat (3-5min).

Ascultarea activa reprezinta o abilitate pe care fiecare dintre noi este necesar sa o imbunatatim, pentru a beneficia la maxim de ceea ce ne spune interlocutorul nostru.

A deveni un bun ascultator activ, inseamna sa ne imbunatatim productivitatea, sa ne dezvoltam puterea de influenta, de persuasiune si de negociere. Mai mult, putem evita conflictele si neintelegerile. Toate acestea sunt necesare atat in organizatia unde lucram cat si in timpul nostru liber.

Calea de a deveni un foarte bun ascultator activ, este de a practica neincetat ascultarea activa. Aceasta practica necesita la inceput un efort constient de a auzi, nu doar cuvintele spuse de celalalt, ci este foarte important sa intelegem mesajul pe care il receptam pe de-a intregul (paraverbal, non-verbal), deoarece de cele mai multe ori, nu totul este spus prin cuvinte.

Pentru a intelege exact mesajul transmis este necesar sa acordam atentie deplina celeilalte persoane.

Nu ne putem permite sa ne pierdem concentrarea datorita a ceea ce se intampla in jurul nostru (email, telefoane, agitatie, zgomot,etc.) sau pentru ca in timp ce interlocutorul ne vorbeste, noi anticipam finalul si incepem sa ne pregatim argumentele pe care le vom folosi ca raspuns, atunci cand celalat se va opri din vorbit.

Nu ne putem permite sa ne plictisim sau sa pierdem din atentia initiala, cand cel din fata noastra ne vorbeste.

Toate aceste aspecte de mai sus contribuie la lipsa ascultarii active si in final la neintelegeri.

Chiar daca nu suntem de acord cu ceea ce auzim, trebuie sa incercam sa acordam dreptul celuilalt de a termina ceea ce are de spus, fara sa il intrerupem, anticipand.

Un foarte bun ascultator activ se caracterizeaza prin urmatoarele 5 elemente importante ale ascultarii active:

  • Acorda atentie
  • Priveste direct partenerul de discutie
  • Spune stop propriilor ganduri
  • Nu anticipeaza
  • „Asculta” mesajul non-verbal pe care il transmite celalalt

Ascultarea activa cere concentrare si determinare pentru a deveni un foarte bun ascultator activ. Vechile obiceiuri sunt greu de indepartat si necesita destul de mult efort, insa se poate daca asta ne dorim.

Sa ne reamintim frecvent ca scopul este de a asculta cu adevarat ceea ce celalalt ne spune. Sa lasam la o parte gandurile si comportamentele noastre si sa ne concentram in mod real pe mesaj. Sa punem intrebari pentru clarificari, sa reflectam, sa parafrazam pentru a ne asigura ca intelegem corect mesajul. Daca toate acestea nu sunt asumate si puse in practica, la final vom vedea ca ceea ce am inteles nu are absolut nici o legatura cu ceea ce ni s-a spus si ca diferenta este enorma.

Incepe chiar de astazi sa-ti dezvolti abilitatea de ascultare activa, dand curs invitatiei noastre la workshopul „Iti vorbesc – insa ma auzi?!”, pentru a-ti imbunatati si dezvolta relatiile profesionale si personale.

Tematica

  • Ce este ascultarea activa?
  • Cele 4 tipuri de ascultare activa
  • Nivelele ascultarii active
  • Metodele ascultarii active
  • Comportamentul non-verbal adecvat
  • Barierele in calea ascultarii active
  • Tehnici de clarificare a mesajului
  • Feedback

Durata: 1 zi