Esti cu adevarat un ascultator activ?

active-listening

Ascultarea activa este un element critic atat in viata ta personala cat si in orice afacere si poate impacta in mod pozitiv/negativ performanta in munca, precum si relatiile in cadrul echipelor si a organizatiei in ansamblu.

Gandeste-te acum pentru cateva clipe la ultima intalnire, convorbire pe care ai avut-o (in mediul profesional sau personal) si raspunde la intrebarile de mai jos:

  • Cat de des iti asculti cu adevarat colegii, angajatii, clientii, furnizorii sau alte persoane cu care intri in contact la locul tau de munca sau in afacerea ta si de ce nu, in viata ta personala?
  • Ai asimilat si inteles ceea ce cealalta persoana ti-a spus?
  • I-ai permis sa spuna ceea ce vroia sa spuna?
  • Ai condus in asa fel conversatia incat sa obtii informatiile de care aveai nevoie?
  • A fost atentia ta centrata pe discutie?
  • Poti sa iti amintesti cand anume ai intervenit si l-ai intrerupt pe celalalt?
  • Ai fost atent la momentul in care puteai sa intervii, ma refer la acel spatiu gol din conversatie?
  • Ce informatii valoroase ai pierdut pe parcursul discutiei?

De asemenea este interesant sa te gandesti cum anume te-ai simtit cand vorbeai cu acea persoana, iar aceasta nu te asculta.

Retine ca lipsa abilitatilor de ascultare activa poate conduce la demotivare, la pierderea clientilor si a contractelor, la conflicte, la neintelegeri, la scaderea productivitatii, la cresterea costurilor si in final la scaderea profitului, la ruperea relatiilor. Cand asculti cu adevarat persoana cu care interactionezi, aceasta se simte valorizata si inteleasa si este mult mai deschisa si onesta fata de tine. Acest aspect duce la intelegerea pe deplin a mesajului si la luarea celor mai bune decizii.

Mai jos sunt cateva sfaturi si idei despre cum sa iti imbunatatesti abilitatea de ascultator activ si cum sa o folosesti in toate discutiile, intalnirile tale, fie ca acestea se desfasoara in mediul tau personal, fie in mediul in care iti desfasori activitatea.

Acorda-ti suficient timp

Multe discutii de la locul de munca sunt pe graba si nu ajuta pe nimeni din cei implicati sa inteleaga pe deplin mesajul . De aceea este nevoie ca cele discutate sa fie reluate iar si iar. Gandeste-te la cat timp ai nevoie pentru a intelege si pentru a transmite la randul tau ceea ce ai de spus. Pleaca intodeauna de la complexitatea taskurilor pe care vrei sa le pui in discutie.

Fii pe deplin prezent si acorda celuilalt toata atentia ta

De cate ori ai pretins ca asculti pe cel din fata ta si mintea ta era plina de ganduri care nu aveau nimic in comun cu discutia? De cate ori, in timp ce cauti in telefon sau in laptop, ai spus celui din fata ta: “continua te ascult” (sau de cate ori ti s-a intamplat tie aceste lucru…cum te-ai simtit?). Inainte de a incepe conversatia goleste-ti mintea de alte lucruri, lasa deoparte celelalte preocupari si fii 100% atent la cel din fata ta. Ai sa vezi cu siguranta diferenta.

Concentreaza-te pe discutie

Ascultarea activa implica pe langa a auzi ceea ce ti se spune si intelegerea a ceea ce se spune, ceea ce simte cel din fata ta, cum gandeste. Ascultarea activa inseamna sa te concentrezi in intregime pe cel din fata ta, “ascultand” in acelasi timp si mesajul nonverbal pe care acesta ti-l transmite.

Evita intreruperea partenerului de dialog

Asculta-l pe cel din fata ta, da-i voie sa termine ce are de spus si apoi poti inteveni.

Arata ca asculti si ca-l sustii pe celalalt

Foloseste comunicarea nonverbala pentru a arata acest lucru: abordeaza o postura deschisa, zambeste, incurajeaza-l prin miscari pozitive ale capului, care semnifica da, am inteles (insa ai grija sa nu te transformi intr-un “yes man”).

Permite tacerea

Pe parcursul dialogului pot apare moment de tacere din partea vorbitorului deoarece mintea acestuia proceseaza sau acesta se gandeste la ceea ce urmeaza sa spuna in intervalul imediat urmator. Poti sa intelegi tacerea ca un semnal ca e timpul ca tu sa intervii in discutie. Oricum adesea  a permite tacerea si asteptarea, aduce cu sine elemente interesante in cadrul discutiei.

Evita sa anticipezi, sa judeci

Este foarte simplu ca pe parcursul discutiei sa faci presupuneri cu privire la ceea ce are celalalt de spus si sa crezi ca stii intradevar despre ce vrea sa iti vorbeasca.  De cele mai multe ori acest comportament duce la neintelegeri. Asa ca evita sa faci judecati, pana cand celalat nu a terminat ceea ce avea de spus.

Pune intrebari deschise pentru clarificari si pentru a afla mai multe detalii.

Reflecteaza asupra ceea ce ai auzit

Parafrazeaza ceea ce se spune celalalt pentru a te asigura ca ai inteles pe deplin mesajul.

Recupereaza-ti atentia

Fi atent la tine cand atentia ta a disparut; cand incepi sa te gandesti la altele, cand gandurile tale iti invadeaza mintea; aceasta lipsa de concentrare duce la pierderea informatiilor pe care ti le transmite celalalt. Revino in momentul prezent al convorbirii si pune intrebari pentru a te up – data cu ceea ce s-a spus.

Raspunde adecvat celor spuse de interlocutor.

In cazul in care nu ai un raspuns clar si concret, poti cere timp si vei reveni mai tarziu cu informatii.

Cade-ti de acord asupra celor discutate si asigura-te ca toti cei implicati au inteles ce au de facut. Probabil ca ai avut destule intalniri care nu s-au finalizat cu un asemenea acord si apoi s-a tot revenit aspura celor discutate si neintelese.

Cere feedback

Acesta ajuta la imbunatatirea unor aspecte cu privire la abilitatea ta de ascultator activ pentru intalnirile viitoare. Prin obtinerea de feedback poti vedea ce anume a mers bine si ce nu.

A asculta activ nu este usor, insa prin exercitiu zilnic si cu vointa poti sa iti dezvolti aceasta abilitate. Vei vedea apoi beneficiile ascultarii active, atat la locul tau de munca cat si in mediul tau personal.

Pentru a-ti veni in ajutor, pe data de 28 iulie 2017, am programat workshopul Active Listening&Daily Negotiations, unde te invit sa participi.

Mai multe detalii gasesti pe site-ul http://psiholearning.ro/open-training

Sa iti fie de folos!

Ramona Jianu,M.A.

Senior Trainer Soft/Social Skills

0

Add a Comment